پزشكان توصیه می كنند دانش آموزان در فصل امتحانات به دلیل افزایش فعالیت های مغزی نیاز به تغذیه سالم تر و استفاده از دانه های روغنی و مغزها دارند. مصرف مواد غذایی حاوی لستین و كولین نظیر انواع مغزها و دانه های روغنی، گندم جوانه زده، آرد گندم حاوی سبوس و فرآورده های تهیه شده از این آردها نظیر نان های سبوس دار یا ماكارونی در ایام امتحانات و دوران آمادگی برای كنكور توصیه می شود.
دكتر سید ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه در گفتگو با ایسنا، درباره نقش تغذیه در كارایی و فعالیت های فكری و مغزی اظهاركرد: مغز همانند سایر اعضای بدن به غذا و انرژی نیازمند است به ویژه آن كه در ایامی خاص درصد قابل توجهی از مواد مغذی و انرژی های دریافتی كودكان،نوجوانان و جوانان مورد استفاده فعالیت های مغزی و كنجكاوی های آنها قرار می گیرد.
وی با بیان این كه در دوران آمادگی برای امتحانات به ویژه زمان تلاش برای كسب موفقیت دركنكور ورودی دانشگاه احتیاجات تغذیه ای افراد افزایش می یابد، گفت: در این دوران گروه های خاص و مواد غذایی حاوی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ارزش بیشتری پیدا می كنند.
این متخصص تغذیه، با تاكید بر حفظ تناسب، تعادل و تنوع برای تامین نیازهای غذایی جوانان و نوجوانان گفت: بازتاب هرگونه عدم تعادل و تناسب و عدم استفاده ازهمه گروه های غذایی به صورت كندی رشد و كاهش تمركز و قدرت یادگیری، عصبانیت، بی قراری، چاقی و لاغری نمود می كند.

دكتر مظهری، وظیفه اصلی لستین و كولین را در ایجاد واسطه های شیمیایی چون استیل كولین(انتقال دهنده امواج عصبی از سلول به سلول) موثر برشمرد و افزود: از این رو مصرف مواد غذایی حاوی لستین و كولین نظیر انواع مغزها و دانه های روغنی، گندم جوانه زده، آرد گندم حاوی سبوس و فرآورده های تهیه شده از این آردها نظیر نانهای سبوس دار یا ماكارونی در ایام امتحانات و دوران آمادگی برای كنكور توصیه می شود.
وی در ادامه یادآور شد: ذرت، سویا و روغن های گیاهی حاوی امگا 3، تخم مرغ، بادام زمینی،نخود و لوبیا و سبزیجات دارای برگ های سبز تیره نیز حاوی این مواد هستند.
منبع : جام جم