شروع برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی موفق‌
جام جم آنلاین: شروع سال تحصیلی و مهرماه به گونه‌ای به هم آمیخته‌اند كه از هر منظری به آن بنگریم، نتیجه تغییر و تحول و دستیابی به موفقیت را می‌تواند به همراه داشته باشد. شروع سال تحصیلی نقطه اشتراك و محور اصلی تمام نگاه‌ها به ماه مهر است.
از دید خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان و متولیان امر تعلیم و تربیت این نگاه‌ها جداگانه تفسیر می‌شود، اگر از دیدگاه برنامه‌ریزی كه نگاهی درون سازمانی است، بخواهیم از درون كلاس درس به مهرماه بنگریم، این بررسی بیشترین برنامه را بر دوش معلم قرار می‌دهد تا در یك برنامه‌ریزی مشخص و تدوین شده هم نگاه دانش‌آموزان را به آغاز سال تحصیلی متحول سازد و هم برنامه‌ای در اختیار معلم باشد برای انجام فعالیت در طول سال تحصیلی.

بیشترین تاثیر این فعالیت، این است كه روزمرّگی و یكنواختی را از كلاس درس جدا می‌كند و بازتاب آن هم كل مجموعه تعلیم و تربیت و حتی خانواده دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله محورهای اصلی این برنامه‌ریزی كه از سوی معلمان در كلاس قابلیت اجرایی دارد و از طرحی خاص بهره‌گیری می‌شود، می‌توان به مراحل زیر اشاره كرد:

شناسایی دانش‌آموزان: اگرچه لزوما تمام معلمان، دانش‌آموزان خود را در طول سال تحصیلی می‌شناسند و نسبت به آنها شناخت پیدا می‌كنند، اما شناسایی آنان در شروع سال تحصیلی، معلم را به آن هدف نهایی (تحول در كلاس)‌ بیشتر نزدیك می‌سازد. قبل از ورود به كلاس و ارائه آن به دانش‌آموزان برای تكمیل كردن، زیربنای شناخت اولیه از مخاطبان تدریس در كلاس می‌تواند قرار گیرد.

بیان انتظارات: با چه هدف و برنامه‌ای در كلاس حاضر شویم؟ برای رسیدن به این اهداف چه انتظاراتی از دانش‌آموزان داریم؟ شناخت این اهداف و انتظاری كه از دانش‌آموزان می‌رود، بازخوردش در كلاس درس نوعی هدفمندی و رسیدن به اهداف تربیتی و آموزشی است. در چنین صورتی است كه دانش‌آموزان برای ورود به این كلاس و این ساعت درسی برنامه‌ریزی می‌كنند و منفعل و بی‌هدف در كلاس حاضر نمی‌شوند.

اهمیت به اصول اخلاقی و ارزش‌ها: بیشتر دانش‌آموزان، كلاس منظم و مقید به اصول اخلاقی و تربیتی را بیشتر می‌پذیرند. دلیل آن هم پیوندی است كه بین علم، دانش، آموختن، رشد و اعتلای ارزش‌های فطری انسان‌ها وجود دارد.

اگر محیط كلاس درس با كمك معلم و دانش‌آموزان به محیطی تبدیل شود كه شخصیت مطلوب اجتماعی و انسانی نوجوانان و جوانان در آن به محو مطلوب رشد كند، از این طریق بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خود به خود از صحنه جامعه رفع خواهد شد.

برنامه‌ریزی در مطالعه و تدریس: شاید بیشترین میزان افت تحصیلی در نظام آموزشی در پایان هر سال تحصیلی به این دلیل باشد كه دانش‌آموز در تحصیل خود از هیچ برنامه‌ریزی در طول سال بهره نمی‌برده است. دانش‌آموزانی كه به گونه‌ای در كنكور موفق می‌شوند و در تحصیلات خود به اهدافشان می‌رسند، این امر دلیل وجود یك برنامه مشخص در زندگی تحصیلی‌شان است.

هر معلمی متناسب با آنچه تدریس می‌كند، می‌تواند توصیه برنامه‌ریزی درسی را به فراگیران خود داشته باشد. در این برنامه‌ریزی، كیفیت مطالعه، روش مطالعه، بازخوانی و رفع مشكلات و زمان مطالعه از اهمیت برخوردارند.